MARHEFKA ISTVÁN: A 2024/2025-ÖS DUSZA ÁRPÁD PROGRAMOZÓMŰHELY TAPASZTALATAI

Az idei, 2024/2025-ös tanévben 6. alkalommal indítottuk el a Dusza Árpád Programozóműhelyt az Informatika-Számítástechnika Tanárok Egyesületének és az ELTE Informatikai Karának szervezésében.

A műhely célja az informatikai tehetséggondozás, a középiskolások megismertetése a modern szoftverfejlesztési projektek kihívásaival. A féléves intenzív műhelymunka során a diákok valós képet kapnak a szakmáról és egyben megszerezhetik első komoly sikerélményüket informatikus-fejlesztőként.

A résztvevők az ország minden szegletéből évről-évre nagyobb számban érkeznek a Műhelybe. Idén 14 fejlesztői csapatot tudtunk fogadni, akik saját projektötletüket nevezték a műhelybe. Őket az iparból érkező, különféle háttérrel rendelkező mentorok kísértek, akik különféle szerepkörökben dolgoznak: szoftverfejlesztő, szoftvertesztelő, scrum master, projektvezető, termékfelelős, IT tanácsadó vagy szoftverfejlesztő cég vezetője.

A csapatok a műhely során 3 workshopon személyesen is találkoztak egymással, ahol lehetőségük nyílt egymás munkamódszereibe beletekinteni és a mentorukkal együtt dolgozni. A workshopok között fejlesztették a szoftverterméküket, aminek megvalósulását a mentorok heti szinten online támogatták.

Az idei csapatok is igen szerteágazó háttérrel, felkészültséggel és célokkal jelentkeztek. Életkorban 16 és 19 év közötti diákok jelentkeztek, voltak közöttük gimnáziumból jelentkezők, akik egy éve heti pár órában tanultak csak programozást addig Pythonban, és voltak olyanok is, akik technikumban tanultak évek óta programozást, és már a műhelybe jelentkezésükkor is képesek voltak önállóan 3d-s videójátékok lefejlesztésére.

A műhely elvégzése mindenki számára bőven rejtett kihívásokat. A csapatoknak általánosságban a szokásos iskolai és iskolán kívüli kötelességeiken felül a műhelyen való aktív részvétel idejének megteremtése volt a leginkább kritikus. Egy működő szoftvertermék megírása sok időt igényel, és ennek realitását sok csapat menet közben tapasztalta meg.

A mentoroknak is bőven rejtett kihívásokat a műhely, hiszen az igen eltérő hátterű és programozási képességű csapatok igényeinek kellett megfelelniük. Minden mentor szíven viselte csapata sorsát, és segítette őket abban, hogy megtalálhassák azokat a munkamódszereket, amik sikerélményt adnak számukra, ill. folyamatosan keresték annak módját is, hogyan tudnak jó munkakapcsolatot és -módszereket kialakítani a csapat és a mentor között is figyelembe véve a csapat és a mentor erősségeit.

Az idei évben kísérleti jelleggel olyan csapatot is indítottunk a műhelyben, ahol a csapattagok az ország különböző iskoláiból érkeztek. A négy fős csapat tagjait előzetes beszélgetések alapján válogattuk össze. Büszkeséggel tölt el minket az a magas minőségű, a szoftveripari színvonallal egyenértékű munka, amit ők véghez vittek!

A csapatok közül végül 12-en sikeresen be is fejezték a projektjüket, és mutatták be elkészült munkájukat a 2025. február 22-én az ELTE Informatika Karán rendezett jóhangulatú és felemelő záró eseményen, amelyen Kozsik Tamás az ELTE Informatikai Kar dékánja is nyitóbeszédet tartott, majd megtekintette a csapatok bemutatóját.

Az idei év mentorai: Badics Alex, Csombok Zsolt, Dusza Anikó, Korom Szilárd (alapító mentor), Kovács Enikő, Kuklin István, Marhefka István (alapító mentor), Máriás Zsigmond, Miglász Dániel (alapító mentor), Murányi Sándor, Nagy Dávid, Nyíri Richárd, Pákai Vivien, Vasi Sándor.

Ezúton szeretném megköszönni az ISZE és az ELTE Informatikai Kar támogatását, hogy ez az idei műhely is létrejöhetett, valamint az összes mentor munkáját, akik szabadidejükben önként vállalták a mentori szerepet. Emellett különösen hálás vagyok az évről évre újabb csapatokat indító felkészítő tanároknak, akik sokszor a háttérben meghúzódva jelenlétükkel és visszajelzésükkel támogatják a műhely fejlődését.

A műhelyt a 2025/2026-os tanévben újra meghirdetjük, amire várunk sok szeretettel minden érdeklődő csapatot!

Marhefka István mentor, a Dusza Árpád Programozóműhely vezetője

 

 

Forrás: INSPIRÁCIÓ 32. évfolyam 2. szám, 2025