FELHÍVÁS A DUSZA ÁRPÁD PROGRAMOZÓMŰHELYBEN
VALÓ RÉSZTVÉTELRE
2025-2026
Az Informatika-Számítástechnika Tanárok Egyesülete az ELTE Informatikai Kar társszervezésében a 2025-2026-os tanévben is meghirdeti a Dusza Árpád Programozóműhelyt.
A műhelybe várjuk középiskolás programozói csapatok jelentkezését (legalább 3, legfeljebb 5 fős), akik maguk által választott termékötletet valósíthatnak meg projektszerűen, iparban dolgozó mentorok szakmai támogatásával.
A csapatok a projektötlet listából választhatnak ötletet, amit tetszőlegesen továbbfejleszthetnek és/vagy módosíthatnak. Külön üdvözöljük azon csapatokat, akik teljesen saját ötlettel pályáznak.
A műhelyben dolgozó csapatoknak lesz egy mentoruk, akivel a projekt indulásakor felveszik a kapcsolatot, egyeztetik az együttműködés módját. A választott projekt kapcsán szakmai műhelymunkára lesz lehetőség. A mentorok rövid bemutatkozása segíthet a technológiai választásban. A mentorok akkor is tudnak támogatást nyújtani, ha a csapat olyan technológiát választ, amiben a mentor nem szakértői szinttel bír.
A kidolgozás ideje alatt 3 workshop kerül megrendezésre, amelyeken a csapatok bemutatják a munkáikat egymásnak, illetve egyeztetnek a mentorokkal. A csapatok részvételére az összes workshopon számítunk!
A mentorok tisztelettel meghívják a csapatok tagjait tanító informatikatanárokat a programban való részvételre. A csapat tagjai a jelentkezéskor küldjék el felkészítő tanáruk nevét, elérhetőségét, miután a jelentkezést vele megbeszélték. A tanároktól otthoni támogatói, biztatói szerepet kérünk és a mentorral való elektronikus kapcsolatot.
Jelentkezés előtt kérjük elolvasni a csapattagok és a felkészítő tanár részéről is a részletes módszertani dokumentumot, amely tartalmazza a műhely működésének leírását.
Fontos dátumok:
- 2025. szeptember 28.: jelentkezési határidő
- 2025. október 14.: mentorok döntenek a kiválasztott csapatokról
- 2025. november 15.: első workshop, 9h-15
- 2025. december 6.: második workshop, 9h-15h
- 2026. január 17.: harmadik workshop, 9h-15h
- 2026. február: záróesemény. Végleges munkák bemutatása a csapattagok által meghívott családtagok, barátok, ismerősök és informatikatanárok és más szakemberek előtt. A résztvevők között megszavazásra kerül a legjobb időpont.
A workshopok és a záró esemény helyszíne: ELTE Informatikai Kar, XI. Kerület (pontos helyszín a résztvevők létszámának függvényében fog majd kiválasztásra kerülni)
A jelentkezés Google Forms űrlap kitöltésével lehetséges. Idén várjuk a hagyományos projektleírás helyett a kreatív projektötlet bemutatókat videós vagy prezentációs (pl. ppt, Prezi) formátumban.
A műhelyen való részvétel ingyenes.
Budapest, 2025. 09. 09.
Marhefka István, a műhely vezetője
Az Informatika-Számítástechnika Tanárok Egyesületének képviseletében
Mentorok bemutatkozása
Badics Alex
Általános iskolában kezdtem a hobbi programozást, és mind ott, mind középiskolában részt vettem sok versenyen, többek között a Dusza versenyen is. Immár 12 éve dolgozom a szektorban változatos területeken: biztonság, webfejlesztés, IT management, app fejlesztés, autóvezérlő szoftverek, stb. Szakmai tapasztalatom első felét programozóként, a második felét termékmanagerként töltöttem, bár ez nem azt jelenti, hogy a programozást abbahagytam.
Kiemelten fontosnak tartom, hogy egy szoftver ne legyen öncélú; valódi ügyfél igényt elégítsen ki, és legalább egy valamiben jobb legyen a versenytársainál. Az, hogy „mi van a színfalak mögött”, pl. szuper bonyolult algoritmusok vagy csak néhány meglévő library össze szigszalagozva, teljesen másodlagos. Technológiailag a fő profilom a natív szoftverek PC-n vagy beágyazott eszközökön, de fejlesztettem weboldalt, szervert, mobil appot… egy idő után minden nyelv hasonlít valamelyik korábban megtanultra, szóval nem szoktam megijedni az új technológiáktól vagy területektől.
Fő kompetenciák: C++, Rust, Python, Játékfejlesztés, Beágyazott szoftver fejlesztés, Szerveroldali démonok, Termék management, Fejlesztési folyamatok.
Dusza Anikó
Középiskolás koromban kezdtem programozni, majd a Debreceni Egyetemre mentem, ahol programtervező informatikusként végeztem. Még egyetemi tanulmányaim alatt kezdtem érdeklődni az adatbányászat és a mesterséges intelligencia iránt, és a diplomamunkám is egy szövegbányászati témából írtam.
Az egyetem óta különböző informatikai munkakörökben dolgoztam, voltam Java fejlesztő, technical supportos, és foglalkoztam master data managementtel is. 2020 óta dolgozom adatközelibb munkakörben, amiben többféle feladatom is volt: algoritmusok fejlesztése R-ben és Pythonban, applikácófejlesztés, riportok készítése, adatbázisok létrehozása és kezelése.
A vezetéknevem ellenére nem tudok rokoni kapcsolatról Dusza tanár úrral, persze egy családfa kutatás érdekes eredményt hozhat.
Fő kompetenciák: Python programozás, adatbázis-tervezés, adatvizualizáció, prezentációk készítése és tartása, PowerBI, Excel, Scrum, csapatmunka.
Korom Szilárd
Korom Szilárd vagyok, végzettségem szerint középiskolai matematikatanár és középiskolai informatikatanár. 2017 óta tanítok az ELTE Informatika Karán programozáshoz kapcsolódó kurzusokat programtervező informatikus és informatikatanár hallgatóknak. 2020 óta az egyetem Doktori Iskolájába járok, így az oktatás mellett kutatási projektekben is részt veszek. Főbb érdeklődési köröm a programozás oktatási módszertanok, valós idejű rendszerek és okoseszközök. 1 évig tanítottam a Madách Imre Gimnáziumban, de azóta a középszintű oktatással felhagytam, helyette programozóként dolgozom a Morgan Stanleynél, ahol jelenleg vezető fejlesztő pozícióban vagyok.
Középiskolás koromban rendszeres résztvevője voltam a Dusza programozói versenynek. Később csapatot is készítettem fel, majd versenyfeladatot írtam, és zsűriként is jelen voltam/vagyok.
Amikor én tanultam programozni, nem volt lehetőségem szoftverfejlesztőtől segítséget kérnem, így a legtöbb fogást autodidakta módon sajátítottam el. A Dusza Műhely mentoraként segíteni szeretnék a programozni vágyóknak, hogy kérdezhessenek, valódi működő alkalmazásokat készíthessenek.
Fő kompetenciák: Java backend, C# (.NET, ASP.NET), SQL, Clean code, Refaktorálás, Tesztelés, Continuous Integration, Shell script, Powershell script, Rasperry Pi, Arduino, Csapatmunka.
Kovács Enikő
Gyerekkoromban szerettem számítógépes játékokat játszani, valamint apukámmal különálló alkatrészekből PC-ket összeszerelni. Programozni tanulni viszont csak később, a gyermekeimmel itthon töltött kiskori évek alatt kezdtem.
A hobbiból foglalkozás lett, így lassan öt éve dolgozom ezen a területen. Backend fejlesztőként a Java nyelv és a Spring Boot keretrendszer használatában vagyok otthon, a jelenlegi munkahelyemen pedig a frontend fejlesztést is egyre nagyobb lelkesedéssel végzem az Angular segítségével. Nagyvállalati, belső céges használatra szánt webes alkalmazásokat készítünk. Korábban két éven keresztül kezdőket is oktattam, mentoráltam.
A 2023/2024-es tanévben már részt vettem a Dusza Műhelyben mentorként, a csapatommal nagyon jól tudtunk együtt dolgozni, ezért örömmel vettem idén is a felkérést.
Fő kompetenciák: Java, Spring Boot, HTML, CSS, TypeScript, Angular, Clean Code, konténerizáció (Docker).
Marhefka István
9 éves koromban kezdtem a programozást, gyerekkoromban sokat jártam programozási versenyekre. Büszke vagyok arra, hogy 1997-ben ezüstérmes lettem a Nemzetközi Informatikai Diákolimpián. Később 20 éven át dolgoztam professzionális szoftverfejlesztőként, és mindig azt kerestem, hogy hogyan tudok a felhasználóknak olyan szoftvert készíteni, ami számukra hasznos, és amiben én (és a csapattársaim) is a legjobb szakmai megoldásokat tudjuk megalkotni.
Jelenleg agilis szoftverfejlesztő csapatokat, szervezeteket támogatok agilis coachként, software architectként saját cégemmel, az Agiluu-val. Célom, hogy a szakmai kiválóságra való törekvés közvetítésén túl támogassam a velem dolgozókat abban is, hogy saját tehetségeiket a csapatmunka során felfedezhessék és kiaknázhassák.
A Dusza Műhely egyik alapító mentora vagyok, és a Dusza versenyen is kezdetektől fogva résztveszek szervezőként és zsűritagként. Dusza Árpád tanár úr, akinek emlékére a műhelyt és a versenyt is létrehoztuk, mintegy 30 évvel ezelőtt tanárom volt. A vele való kapcsolatom és a közös munka nagyban meghatározta későbbi szakmai pályámat, amiért hálás vagyok neki.
Fő kompetenciák: Java backend, Adatbázisok (SQL, NoSQL) Tervezés (UI, DB, architektúra, projektmenedzsment), Clean code, Refaktorálás, Test Driven Development, Continuous Integration, Csapatmunka.
Miglász Dániel
Nagyjából 12 éves koromban kezdtem a programozással foglalkozni, és a középiskolában, valamint az egyetemen is jártam különböző programozással kapcsolatos versenyekre, ahol országos szinten több szép eredményt is el tudtam érni.
Gyakornokként több munkahelyet, területet kipróbáltam így belekóstoltam a quality, a tesztelés és a fejlesztés világába is, valamint különböző módszertanokban, így például az agilitásban is szereztem tapasztalatot. Több, mint 6 éve a Boschnál dolgozok, eleinte szoftverfejlesztőként, majd team leader és jelenleg product owner munkakörben vezetéstámogató rendszerek fejlesztése kapcsán.
A Dusza versenyen először versenyzőként vettem részt, majd korábbi iskolám csapatának kísérőjeként, és felkészítőjeként tértem vissza, nem sokkal később pedig a szervező és zsűri csapat részévé is váltam. Fontosnak tartom, hogy lehetőséget biztosítsunk arra, hogy a diákok megtapasztalhassák mi a különbség programozás és szoftverfejlesztés között, milyen az otthoni programozgatás helyett csapatban és projektben gondolkodva valamit megalkotni, különböző célokat megfogalmazni és azokat elérni. A Dusza Műhely egyik alapító mentoraként ezt a missziót próbálom képviselni.
Fő kompetenciák: C/C++, Clean code, Projektmenedzsment, Csapatmunka, Tesztelés.
Murányi Sándor
2000-ben kezdődött az informatikai pályafutásom, amikor barátaim hatására eladtam az ajándékul kapott mini Hi-Fi tornyomat, és vettem belőle egy ház nélküli, összetákolt PC-t. Mire 2007-ben megérkeztem az első munkahelyemre, már egyedül megvalósítottam több projektet kisebb cégeknél és egy saját magam által megálmodott és összerakott képmegosztó oldal létrehozásán is túl voltam. Mivel minden projektemen és minden cégnél ahol dolgoztam, a projekt majdnem egész skáláján ott voltam (üzlet, infrastruktúra, fejlesztés és csapat irányítás), rengeteg tapasztalatot sikerült összeszednem csapatok és problémák megfelelő szervezésében és megvalósításában úgy, hogy közben a fejlesztés nagyon is aktív résztvevője maradtam. A legbüszkébb arra vagyok, hogy már nem az első cégnél sikerül működő csapatot összeraknom, miközben hitelesen tudom őket segíteni a napi feladatok megvalósításában. Mivel rendszeresen veszek részt játékfejlesztői game jam-eken, ezért nagyon hatékonyan tudom segíteni a csapatokat abban, hogy határidőre szállítsanak valamit, ami működik, és a lehetőségekhez mérten közel áll az elvárásokhoz.
Fő kompetenciák: Blockchain, Java, Typescript, Angular, Rust, Clean Code, CI, Automatizálás, Docker, SQL/NoSQL, Tervezés, Projektmenedzsment, Refaktorálás.